27-11-2019 Reactie Vervoerregio op adviescommissie Zaanstreek

Het huidige contract (concessie) voor openbaar busvervoer in Zaanstreek-Waterland loopt per december 2021 af. De Vervoerregio bereidt de nieuwe aanbesteding voor. Het plan van eisen dat door de Vervoerregio is opgesteld (PvE) waaraan geïnteresseerde vervoerders moeten voldoen is nu definitief vastgesteld. Verzoek tot wijziging en zorgen van Burgerplatform Zaanstad en de Adviescommissie Zaanstreek-Waterland van de RAR (Reizigers Advies Raad) zijn meegenomen in de overwegingen tot eventuele aanpassing van het Plan van Eisen (PvE) voor de nieuwe aanbesteding busvervoer Zaanstreek-Waterland.

Het verzoek tot aanpassing betrof:
D1 OV op bedrijventerreinen.
D2 Knooppunten en subknooppunten.
D3 Loopafstanden.
D4 Stedelijke ontwikkelingen.
D5 Lijn 69.
Zie ook ons eerder bericht hierover >>

De Vervoerregio heeft zorgvuldig gekeken, maar geen van de adviezen van het Burgerplatform Zaanstad waren voor de Vervoerregio reden tot aanpassing van het PvE.

D1. De adviescommissie adviseert de concessiehouder te verplichten alle werkgebieden die voldoen aan de vereisten van omvang en aantal arbeidsplaatsen met OV te ontsluiten. In de reactienota hebben wij in antwoord 60 daarop gereageerd. Ten principale volgen wij uw advies, echter voor het gebied Noorderveld geldt dat een efficiënte bereikbaarheid per bus niet goed mogelijk is omdat er onvoldoende directe routes beschikbaar zijn en voor het gebied Achtersluispolder geldt dat een eerdere OV-verbinding te weinig reizigers aantrok.

D2. Zaandam De Vlinder als knooppunt te beschouwen en Koog aan de Zaan als subknooppunt te beschouwen. Wij nemen dit advies niet over. De Vlinder is vooral een overstappunt van de bussen onderling. Dat hebben we herkend en in het PvE geven we de nieuwe vervoerder als verplichting mee om verbindende lijnen tussen Amsterdam en Zaandam via De Vlinder te laten rijden. Daarnaast nemen we als wens op het bieden van betere service aan de reiziger op De Vlinder. Voor Koog aan de Zaan blijkt uit onze gegevens niet dat er sprake is van een overstaprelatie.

D3. Overduidelijke barrières zoals auto-, spoor- en waterwegen als keiharde grens van het invloedsgebied van een halte of station te beschouwen als het gaat om de loopafstanden en routes. Wij nemen dit mee in de studie zoals bedoeld bij A1.

D4. Voor de route Vinkenstraat – Peperstraat adviseert u te zijner tijd nadere afspraken te maken met de gemeente Zaanstad en de concessiehouder. De Vervoerregio staat altijd open voor plannen van de wegbeheerder. In het PvE is een toetsingskader ingericht in artikel 17. In zijn vervoerplan dient de concessiehouder mede rekening te houden met de plannen van de wegbeheerder. Vervolgens wordt het vervoerplan na advies van de wegbeheerder en reizigers door de Vervoerregio vastgesteld.

D5. Het niet meer bedienen van enkele haltes van lijn 69 maakt dat reizigers naar een alternatieve halte moeten lopen. U adviseert nog eens te controleren of de loopafstanden binnen de kaders van het PvE
vallen. Dat hebben we reeds gedaan middels de kaart op pagina 11 in de Reactienota. Hierbij is rekening gehouden met de Westerwateringtunnel. De nadere controle geeft geen aanleiding om de betreffende haltes te verplichten.

Meer informatie: https://vervoerregio.nl/pagina/20181210-aanbesteding-ov-zaanstreek-waterland-2021