02-06-2019 Reageren op PvE aanbesteding busvervoer t/m 14 juli mogelijk

Nieuwe aanbesteding busvervoer

De huidige OV-concessie voor het busvervoer in Zaanstreek-Waterland loopt in december 2021 af. De Vervoerregio heeft daarom een nieuwe Europese aanbesteding uitgeschreven. Voor het openbaar busvervoer in Zaanstreek-Waterland heeft Vervoerregio Amsterdam een ontwerp Programma van Eisen (PvE) vastgesteld. T/m 14 juli 2019 is dit ontwerp ter inzage en kunnen ook Zaanse inwoners, bedrijven en belangenorganisaties reageren. Het Burgerplatform Zaanstad zal ook een reactie opstellen.

Aandachtspunten

Zie de bijlagen voor het ontwerp programma PvE en voor de toelichting.
Bijlagen:
Ontwerp programma van eisen OV Zaanstreek Waterland 2022
Toelichting Ontwerp programma van eisen OV Zaanstreek Waterland 2022
Er wordt veel meer gevraagd van de nieuwe vervoerder dan van de huidige vervoerder (zie hieronder Duurzaamheid en innovatie), terwijl het budget gelijk is gebleven. Dit heeft consequenties. Een aantal zaken vragen onze aandacht, onder andere:

  • Lijn 69, die nu niet als eis wordt gesteld in het PvE, blijft deze lijn in de huidige vorm bestaan? In het PvE (zie bijlage blz 28) staat dat alle haltes die niet aan een verbindende lijn liggen met een ontsluitende lijn worden bediend. Dit betekent dat alle haltes die lijn 69 nu aandoet ook in het eerste jaar worden bediend. Na het eerste jaar kan de concessiehouder aan de vervoerregio, na consultatie van de Reizigersadviesraad (RAR), aanpassingen voorstellen.
  • Haltes die nu niet meer worden bediend (zoals bijvoorbeeld uitvaartcentrum Vincent van Gogh weg, Zaandam) kunnen wellicht weer meegenomen worden indien burgers en/of het Burgerplatform het belang kan aantonen.
  • Afstand tussen haltes is nu maximaal 400 meter. Mag de afstand tussen haltes vergroten (tot 800 meter) indien dit tijdwinst oplevert?
  • Zie ook andere highlights op de foto hieronder.

Duurzaamheid en innovatie

De nieuwe concessie geeft een vervoerbedrijf het exclusieve recht om openbaar vervoer te verrichten binnen het gebied Zaanstreek-Waterland vanaf eind 2021. In het programma van eisen staan de eisen waaraan het toekomstige vervoerbedrijf minimaal moet voldoen. Daarbij gaat het om zaken als frequentie, lijnennet, materieel, comfort en reisinformatie. Het gebied Zaanstreek-Waterland bestaat uit de gemeenten Beemster, Edam-Volendam, Landsmeer, Oostzaan, Purmerend, Waterland, Wormerland en Zaanstad. Het huidige vervoersaanbod in Zaanstreek en Waterland is het uitgangspunt voor de nieuwe concessie. Daarnaast zijn nieuwe accenten gelegd, met name op het gebied van duurzaamheid. Vanaf 2025 moet het busvervoer volledig zero emissie zijn. Ook wordt de vervoerder uitgedaagd om meer dan alleen een traditioneel bus-product aan te bieden. Bijvoorbeeld initiatieven voor deelfietsen, deelauto’s en ontwikkelingen op het gebied van Mobility as a Service (MaaS). Verder wordt de vervoerder gestimuleerd zich op stellen als ketenregisseur van de gehele reis. Dus ook verantwoordelijk voor de oplaadstations.

Een zienswijze indienen

Het Burgerplatform Zaanstad verzamelt reacties op dit PvE tot 10 juli 2019 en zal dan een gebundelde zienswijze indienen bij de Vervoerregio. Graag ontvangen we reacties van leden maar ook van andere organisaties en/of burgers per email: communicatie@burgerplatformzaanstad.nl.

Uiteraard is het ook mogelijk rechtstreeks een reactie te sturen naar de Vervoerregio. Reacties kunnen tot en met 14 juli worden gemaild naar pvezawa2022@vervoerregio.nl o.v.v. inspraak concessie Zaanstreek-Waterland o.v.v. naam, adres en de pagina waar de reactie over gaat.

——————————–
Het Burgerplatform Zaanstad is vertegenwoordigd in de Reizigersadviesraad (RAR) door Annemieke Goudsmit.