Congres 9 oktober 2019

Op woensdag 9 oktober organiseren de VNG, Ieder(in), de Koepel Adviesraden Sociaal Domein en Movisie het landelijk congres Cliëntondersteuning ‘Op weg naar 2022: leren, delen & inspireren’.
Zeker een aanrader voor sociale wijkteams, bestuurders, ambtenaren en cliëntondersteuners!

Gemeenten zijn verplicht inwoners hulp aan te bieden bij het aanvragen van zorg, hulpmiddelen en ondersteuning. Onafhankelijke cliëntondersteuners moeten daarvoor worden aangeboden. De praktijk is vaak anders. Sociale wijk teams geven bijvoorbeeld nog niet altijd ongevraagd informatie over de onafhankelijke cliëntondersteuners bij hulpaanvragen.

Burgerplatform Zaanstad heeft ervoor gezorgd dat in de briefwisseling naar de aanvrager van zorg nu wel de onafhankelijke cliëntondersteuner wordt genoemd, maar nog niet alle SWT-medewerkers zijn op de hoogte van wat een onafhankelijke cliëntondersteuner kan betekenen voor de aanvrager en voor de gemeente (SWT’s). De onafhankelijke cliëntondersteuners kunnen de SWT’s ontlasten en bij de aanvrager veel onnodige frustratie en veel onnodig leed voorkomen.

Wat doet een onafhankelijke cliëntondersteuner wel en wat niet? Hoe vul je deze functie in? Met alleen vrijwilligers, professionals of juist een combinatie? Gemeenten en professionals zitten nog met een hoop vragen rondom de onafhankelijke cliëntondersteuning.
Lees hier antwoorden >>
Meer informatie over het congres van 9 oktober 2019 >>

Nieuwe aanbesteding busvervoer

De huidige OV-concessie voor het busvervoer in Zaanstreek-Waterland loopt in december 2021 af. De Vervoerregio heeft daarom een nieuwe Europese aanbesteding uitgeschreven. Voor het openbaar busvervoer in Zaanstreek-Waterland heeft Vervoerregio Amsterdam een ontwerp Programma van Eisen (PvE) vastgesteld. T/m 14 juli 2019 is dit ontwerp ter inzage en kunnen ook Zaanse inwoners, bedrijven en belangenorganisaties reageren. Het Burgerplatform Zaanstad zal ook een reactie opstellen.

Aandachtspunten

Zie de bijlagen voor het ontwerp programma PvE en voor de toelichting.
Bijlagen:
Ontwerp programma van eisen OV Zaanstreek Waterland 2022
Toelichting Ontwerp programma van eisen OV Zaanstreek Waterland 2022
Er wordt veel meer gevraagd van de nieuwe vervoerder dan van de huidige vervoerder (zie hieronder Duurzaamheid en innovatie), terwijl het budget gelijk is gebleven. Dit heeft consequenties. Een aantal zaken vragen onze aandacht, onder andere:

  • Lijn 69, die nu niet als eis wordt gesteld in het PvE, blijft deze lijn in de huidige vorm bestaan? In het PvE (zie bijlage blz 28) staat dat alle haltes die niet aan een verbindende lijn liggen met een ontsluitende lijn worden bediend. Dit betekent dat alle haltes die lijn 69 nu aandoet ook in het eerste jaar worden bediend. Na het eerste jaar kan de concessiehouder aan de vervoerregio, na consultatie van de Reizigersadviesraad (RAR), aanpassingen voorstellen.
  • Haltes die nu niet meer worden bediend (zoals bijvoorbeeld uitvaartcentrum Vincent van Gogh weg, Zaandam) kunnen wellicht weer meegenomen worden indien burgers en/of het Burgerplatform het belang kan aantonen.
  • Afstand tussen haltes is nu maximaal 400 meter. Mag de afstand tussen haltes vergroten (tot 800 meter) indien dit tijdwinst oplevert?
  • Zie ook andere highlights op de foto hieronder.

Duurzaamheid en innovatie

De nieuwe concessie geeft een vervoerbedrijf het exclusieve recht om openbaar vervoer te verrichten binnen het gebied Zaanstreek-Waterland vanaf eind 2021. In het programma van eisen staan de eisen waaraan het toekomstige vervoerbedrijf minimaal moet voldoen. Daarbij gaat het om zaken als frequentie, lijnennet, materieel, comfort en reisinformatie. Het gebied Zaanstreek-Waterland bestaat uit de gemeenten Beemster, Edam-Volendam, Landsmeer, Oostzaan, Purmerend, Waterland, Wormerland en Zaanstad. Het huidige vervoersaanbod in Zaanstreek en Waterland is het uitgangspunt voor de nieuwe concessie. Daarnaast zijn nieuwe accenten gelegd, met name op het gebied van duurzaamheid. Vanaf 2025 moet het busvervoer volledig zero emissie zijn. Ook wordt de vervoerder uitgedaagd om meer dan alleen een traditioneel bus-product aan te bieden. Bijvoorbeeld initiatieven voor deelfietsen, deelauto’s en ontwikkelingen op het gebied van Mobility as a Service (MaaS). Verder wordt de vervoerder gestimuleerd zich op stellen als ketenregisseur van de gehele reis. Dus ook verantwoordelijk voor de oplaadstations.

Een zienswijze indienen

Het Burgerplatform Zaanstad verzamelt reacties op dit PvE tot 10 juli 2019 en zal dan een gebundelde zienswijze indienen bij de Vervoerregio. Graag ontvangen we reacties van leden maar ook van andere organisaties en/of burgers per email: communicatie@burgerplatformzaanstad.nl.

Uiteraard is het ook mogelijk rechtstreeks een reactie te sturen naar de Vervoerregio. Reacties kunnen tot en met 14 juli worden gemaild naar pvezawa2022@vervoerregio.nl o.v.v. inspraak concessie Zaanstreek-Waterland o.v.v. naam, adres en de pagina waar de reactie over gaat.

——————————–
Het Burgerplatform Zaanstad is vertegenwoordigd in de Reizigersadviesraad (RAR) door Annemieke Goudsmit.



Ombudsman geeft duidelijkheid: gemeente Zaanstad is wél eindverantwoordelijk voor de klachtenafhandeling van het Zaans AOV. Lees de vier aanbevelingen van de ombudsman hieronder.

Imka Monsma (rechts) en Annemieke Goudsmit van ‘Kom er uit’ zijn blij met de aanbevelingen van de ombudsman. “Nu worden klachten eindelijk serieus genomen en werken we gezamenlijk aan verbetering van het Zaans AOV.”

‘Kom er uit’ komt al meer dan twee jaar op voor de belangen van de gebruikers van het aanvullend openbaar vervoer (AOV, het WMO-vervoer voor ouderen en gehandicapten). Er waren toen en nu nog steeds veel klachten over te laat ophalen (soms uren), veel te lang in de taxi zitten, gemis aan empathie bij telefonistes wanneer mensen wanhopig worden, mensen aan het lijntje houden of verkeerde info geven, slechte klachtenafhandeling, enz. Terwijl dit vervoer zo belangrijk is en een kwetsbare groep de kans geeft op een sociaal leven. Onzekerheid en niet nakomen van afspraken komt voor deze doelgroep extra hard aan. Omdat deze mensen zich (ten onrechte) afhankelijk voelen van ‘goodwill’ zijn er ondanks veel stress en frustratie toch maar weinig formele klachten. Gebruikers hebben het klagen uiteindelijk opgegeven, het had toch geen nut. ´Kom er uit’ ontving de klachten wel en zet zich in voor een goede afhandeling van klachten en verbetering van de betrouwbaarheid van het AOV.

Halverwege 2017 beloofde toenmalige wethouder Jeroen Olthof aan ‘Kom er uit’ dat het goed zou komen. Gesprekken tussen ‘Kom er uit’ met de contractmanagers leverden daarna wel wat resultaat, zo werden er meer chauffeurs in dienst genomen en is er een klankbordgroep opgericht. De klachtenafhandeling bleef slecht. De gemeente stuurde klagers die er niet met Bios uitkwamen naar de taxigeschillencommissie in Den Haag. Er bleef onwil en afwijzen van de gemeente om dit goed aan te pakken. ‘Kom er uit’ zag zich hierdoor genoodzaakt zich te wenden tot de ombudsman. Deze oordeelde na een bespreking op 4 juni 2019 dat de gemeente onjuist handelt in de uitvoering van het AOV. De ombudsman stelde daarna de onderstaande aanbevelingen op.

Aanbevelingen en afspraken naar aanleiding naar aanleiding van het gesprek op 4 juni 2019 tussen de gemeente Zaanstad, Kom er uit! en BIOS met de plv ombudsman:

1 – De gemeente dient zich bewust te zijn dat zij verantwoordelijk is voor de klachtafhandeling, ook al wordt dit eerst door BIOS opgepakt. De gemeente kan meekijken in de portal van BIOS, waarin de originele klacht en de klachtafhandeling staat. Als de klacht is afgehandeld dient de gemeente bij de klager te verifiëren of de klager daarmee tevreden is. Bij voorkeur telefonisch, aangezien dit het minst belastend zal zijn voor de klager en de gemeente dan meteen door kan vragen als de klachtafhandeling onvoldoende is geweest. In dat geval dient de gemeente de klachtafhandeling over te nemen en de klacht zelf te beoordelen. Bij de beslissing op de klacht door de gemeente dient verwezen te worden naar de ombudsman.
BIOS dient onderaan de klachtafhandelingsbrief aan te geven dat de klager indien hij niet tevreden is met de afhandeling contact kan opnemen met de gemeente.

2 – Er is een klankbordgroep, waar Kom er uit! deel van uit maakt. Kom er uit! ervaart dat er in deze klankbordgroep alleen mededelingen worden gedaan en dat niet naar Kom er uit! wordt geluisterd. Deze klankbordgroep dient nieuw leven ingeblazen te worden. Van belang is dat er een mailadres of meldpunt komt waar Kom er uit! (en andere leden van de klankbordgroep) melding kan maken van zaken die ze besproken willen hebben. Het gaat dan niet om individuele klachten.
Er dient tijdig voor ieder overleg met de klankbordgroep een agenda opgesteld te worden en stukken dienen tijdig toegestuurd te worden. De klankbordgroep dient van zoveel mogelijk informatie op de hoogte gesteld te worden. Afspraken die er tussen de gemeente en BIOS gemaakt worden over de eisen waaraan BIOS moet voldoen worden gedeeld met de klankbordgroep. Informatie uit de managementrapportage die relevant is voor de klankbordgroep, dient eveneens gedeeld en besproken te worden met de klankbordgroep.

3 – Wanneer Kom er uit! nog oude klachten heeft die niet naar tevredenheid zijn afgehandeld worden deze opnieuw besproken. Het is niet handig om dit via de portal te doen. De vraag is wat hiervoor de beste oplossing is?

4 – Volgens Kom er uit! is het klanttevredenheidsonderzoek niet gedaan door een onafhankelijk onderzoeksbureau. Hier zal de gemeente naar kijken en dit zal worden besproken in de klankbordgroep.

De ombudsman liet weten dat de gemeente wettelijk verplicht is de klachten zelf af te handelen indien Bios en de gebruikers er samen niet uitkomen. De gemeente krijgt hiermee een duidelijke opdracht om eindverantwoordelijkheid te nemen voor het kwalitatief uitvoeren van AOV-vervoer, ook al is het uitbesteed aan Bios. De gemeente moet volgens de ombudsman bij elke klacht telefonisch controleren of de gebruiker tevreden is gesteld.

Als de gemeente dit inderdaad oppakt is hiermee een stap naar de rechter voorlopig van de baan. Gebruikers van het AOV worden dan eindelijk serieus genomen en klachten worden dan wél behandeld. De gemeente en ‘Kom er uit’ mogen nog reageren op de vier aanbevelingen van de ombudsman.

Betrokken wethouders:
Natasja Groothuismink
Songul Mutluer

‘Kom er uit’ (lid van Burgerplatform Zaanstad):
Imka Monsma
Annemieke Goudsmit

******************************************************************
————————————————————————————————————-
09-05-2019 Burgerplatform geeft advies bij aanbesteding hulpmiddelen
————————————————————————————————————-

Op basis van een gesprek met de gemeente op 14 maart 2019 geeft het Burgerplatform de gemeente onderstaande signalen/aandachtspunten voor de inkoop betreffende de aanbesteding van 2020:

· Als na levering blijkt dat het geleverde hulpmiddel nog niet in orde is duurt het zeer lang voordat de ”gebreken” verholpen worden

· In de huidige werkwijze gaat de leverancier (soms) op de stoel van de arts zitten door tegen het advies van een arts over een bepaald hulpmiddel in een andere (depot)voorziening te leveren.

· Bejegening is een verbeterpunt en aandachtspunt voor de aanbesteding

· Er zou meer gebruik moeten worden gemaakt van medische advisering over wat er nodig is

· Het duurt met name bij complexere middelen lang voordat die geleverd en volledig gebruiksklaar zijn

· Er zijn onduidelijke routes bij de aanvraag, passing en selectie. Rollen van ergotherapie, arts, wijkteam en leverancier zouden duidelijker moeten.

· Er zou een eenduidige, toegankelijke klachtenprocedure moeten komen bij een onafhankelijk klachtenpunt

· De leverancier zou voor een goede passing en selectie gebruik moeten maken van ergotherapeuten

· Andere optie is dat er bij passing en selectie meer gebruik wordt gemaakt van onafhankelijke ergotherapeuten

· Lichtgewicht rolstoel zit niet standaard in assortiment. Zou wel een wens zijn.

· De leverancier zou een aanbod moeten doen dat past bij het advies dat is gegeven vanuit arts/ergotherapeut

· Voor complexere gevallen is het advies om het SWT uit de route te halen. Dat is nu alleen een extra schakel. Meer gebruik maken van deskundigheid ergotherapeut bij het bepalen van het te selecteren middel.

· Advies om na levering een nazorggesprek te voeren of supportgesprek over gebruik van het middel

· Richt een goed, toegankelijk punt in waar gebruikers terecht kunnen met meldingen over reparaties, klachten en onderhoudsvragen

· Organiseer gedurende de looptijd van het contract periodiek een klankbordgroep met gebruikers volgens het voorbeeld van het AOV.

· Aandacht voor het scholen van het personeel van de leverancier qua bejegening en empathisch vermogen is belangrijk

· Maak afspraken over het overnemen van hulpmiddelen bij verhuizing van en naar andere gemeenten zowel binnen de regio als daarbuiten

· Maak afspraken over een duurzame oplossing voor afgekeurde hulpmiddelen

******************************************************************
————————————————————————————————————-
09-05-2019 Wijkanalyse Nieuw West, Westerkoog
————————————————————————————————————-

Het Burgerplatform is betrokken bij de wijkanalyses in Zaanstad. Dat is een inventarisatie van voorzingen die bewoners in de betrokken wijk wenselijk vinden. We houden u op de hoogte.

Hoe kunnen we van de wijk Nieuw West, Westerkoog,
Rooswijk, een wijk maken waar het nu en in de
toekomst goed ouder worden is? Op 16 mei neemt het Burgerplatform deel aan de besprekingen.

Werkgroepen Wonen en Zorg

******************************************************************
————————————————————————————————————-
03-05-2019 Werkgroepen Burgerplatform Zaanstad
————————————————————————————————————-

Het Burgerplatform Zaanstad bestaat uit een aantal werkgroepen die afhankelijk van het onderwerp met elkaar samenwerken. 
Momenteel zijn de onderstaande werkgroepen actief.

Werkgroep Wonen, Verhuizen, Veiligheid
Frans Verlinden en Yvon Brennikmeijer, beide KBO vertegenwoordigers

Werkgroep Zorg, Cliëntondersteuning, Mantelzorg en WMO zorgzaken
Nel Koppers Alzheimer Vereniging, Mickey  Biddlecombe Mantelzorgers onder elkaar, Agaath Vermast VOA’s , Yvon Brennikmeijer KBO, Imka Monsma werkgroep “Kom er uit.”  

Werkgroep Openbaar en Aanvullend Vervoer en Openbare ruimte Annemieke Goudsmit en Imka Monsma beide werkgroep “Kom er uit.” 

Werkgroep Financiële regelingen en informatie voorzieningen
Peter Smit KBO, Andrea Roelofs  

Werkgroep Welzijn, Recreatie en Sport
Cor Treffers PCOB en Nel Koppers 

Werkgroep VN en inclusie
Annemieke Goudsmit

Werkgroep Werk, Inkomen en Vrijwilligerswerk
Irma van Poelgeest (voormalige raad W&I) en Andrea Roelofs stichting Sarcoidose 

Vertegenwoordiging Burgerplatform
– In de RAR Annemieke Goudsmit.
– In Werkgroep Toegankelijkheid Annemieke Goudsmit
In het wijkanalyse project Nieuw West Imka Momsma en Annemieke Goudsmit. 

******************************************************************
————————————————————————————————————-
02-05-2019 Burgerplatform vraagt raad om aandacht vrijwilligerswerk
————————————————————————————————————-

Brief van het Burgerplatform Zaanstad aan de wethouders mevrouw Mutluer, mevrouw Noordzij en mevrouw Groothuismink en leden van de gemeenteraad van Zaanstad.
Naar aanleiding van het krantenartikel ‘Humanitas’ (zie onderaan).

Krommenie, 2 mei 2019

Geachte wethouders en leden van de raad,

Bij deze vragen wij uw aandacht voor het bijgevoegd artikel uit het Noord-Hollands Dagblad van zaterdag 27 april jl.
Hieruit lezen wij dat de organisaties die de Sociale Wijk Teams leveren, niet langer gebruik willen maken van de diensten van het Humanitas vrijwillige thuis administratie team. Dit verbaast ons ten zeerste.
Het Humanitas administratie team kan niet anders gezien worden, dan een organisatie die met vrijwilligers een dienst aanbiedt aan inwoners die niet zelfstandig hun eigen administratie kunnen beheren. Bij de opstart van de Sociale Wijk Teams is toch de keuze gemaakt, dat de SWT’s zich op
basis van de behoeften in een wijk oriënteren op de mogelijkheden die er in de wijk en/of stad aanwezig zijn en, indien mogelijk, daar naar verwijzen? En slechts dan eigen activiteiten ontwikkelt indien er lacunes zijn en deze lacunes niet op een andere wijze zijn in te vullen.
In dit krantenartikel lezen wij dat met overheidsgeld gefinancierde organisaties een bestaande vrijwilligersorganisatie wegdrukt. Inmiddels weten wij dat ook stichting Present en stichting SchuldhulpMaatje hetzelfde lot te wachten staat.

Naar onze mening zijn vrijwilligersorganisaties de kurk waarop de samenleving drijft en dienen deze gekoesterd te worden in plaats van weggedrukt. Daarnaast is er door diverse maatschappelijke organisaties altijd op aangedrongen om de ondersteuning van inwoners te laten uitvoeren door onafhankelijke ondersteuners. Vrijwilligers gebonden aan de SWT’s zijn hun onafhankelijkheid kwijt, zij zijn immers gebonden aan een zakelijke partij.

Vele organisaties kennen, als blijk van waardering, een kleine vergoeding voor hun vrijwilligers. Uit het krantenartikel blijkt echter dat de vrijwilligers van de SWT’s niet meer hoeven te rekenen op een kleine jaarlijkse vergoeding. Niet het gebrek aan kwaliteit of deskundigheid van de Humanitas-vrijwilligers leidt tot deze beslissing van de wijkorganisaties, maar pure bezuinigingen en een totaal onbegrip voor de betrokkenheid en noodzaak van deze vrijwilligers. Kortom, wij doen een dringend beroep op u om deze ontwikkelingen van verzakelijking binnen de hulp- en dienstverlening in Zaanstad en verdere afbreuk van het vrijwilligerswerk en hun organisaties tegen te gaan. We lichten dit graag verder toe indien gewenst.

Met vriendelijke groet,
Namens het Burgerplatform Zaanstad,
Nora Swagerman
Voorzitter

cid:E1AA0F23-9AB1-426D-A552-ACE141265697@home

******************************************************************
————————————————————————————————————-
24-04-2019 Werkgroep Zorg van Burgerplatform trekt aan de bel
————————————————————————————————————-

De werkgroep Zorg heeft tijdens de Burgerplatformvergadering van vandaag een aantal speerpunten benoemd, waar veel meer onderzoek en samenwerking nodig is om het bestaande beleid goed uit te (laten) voeren. Het functioneren van de sociale wijkteams is een van de grootste zorgen.

De raadsinformatiebrief van 19 maart 2019 over de werkwijzes van de Sociale wijkteams levert veel vragen op. Bereikbaarheid, opvolging en afhandeling spoedgevallen is in vele gevallen niet in orde. De onafhankelijke cliëntenadviseurs, ouderenadviseurs en medewerkers van Present worden zelden ingezet om burgers bij te staan bij (keukentafel)gesprekken of aanvragen. Het ontbreekt bij de sociale wijkteams aan kennis van de sociale kaart. En nog een reeks andere punten worden proactief aangepakt.

******************************************************************
————————————————————————————————————-
01-02-2019 Burgerplatform vertegenwoordigd in RAR
————————————————————————————————————-

Tijdens de Burgerplatformvergadering van 30 januari is Annemieke Goudsmit aangesteld om het Burgerplatform Zaanstad te vertegenwoordigen in de Reizigers Advies Raad (RAR).

De RAR geeft advies aan de Vervoerregio Amsterdam en de vervoerders over het door hen gevoerde beleid of de plannen voor het openbaar vervoer in de vervoergebieden Amstelland-Meerlanden, Amsterdam, Waterland en Zaanstreek. Het gaat daarbij om advies over de Programma’s van Eisen bij het verlenen van OV-concessies, maar ook over vervoerplannen, lijnennetten, dienstregelingen, tarieven, beleid en veranderingen in de infrastructuur voor het openbaar vervoer dat de OV-reiziger raakt. 

Ook hebben leden van de RAR zitting in de consumentenpanels van de concessiehoudende vervoerbedrijven en worden daar geïnformeerd over nieuwe ontwikkelingen en plannen voor verbetering van de kwaliteit van het openbaar vervoer, service en reizigersinformatie. Daarnaast kunnen zij ook hun bevindingen over de uitvoering van het openbaar vervoer aan de orde stellen.

******************************************************************
————————————————————————————————————-
10-01-2019  Vervoer: 
Nieuwe aanbesteding bussen Zaanstreek-Waterland
————————————————————————————————————-

Dit jaar wordt er een nieuw Programma van Eisen samengesteld voor de nieuwe aanbesteding van het openbaar vervoer (bussen) in Zaanstreek-Waterland. Gisteravond, tijdens ‘Praat met de Raad’ in het gemeentehuis van Zaanstad, gaf verkeerskundig adviseur Kees Rotteveel een presentatie over deze nieuwe aanbesteding. Vervoerregio Amsterdam, RAR (Reizigers Advies Raad) en ook de burgers binnen de betreffende regio worden betrokken bij het samenstellen van het Programma van Eisen waar de nieuwe aanbieder aan moet voldoen. 

Enquête
In deze regio wonen ongeveer 330.000 burgers. In het kader van burgerparticipatie krijgt 1% een uitnodiging om een enquête in te vullen. Daarnaast worden mensen uitgenodigd via de website www.wijnemenjemee.nl hun mening te geven over betere integratie vervoerwijzen, CO2-neutraal, duurzaamheid, comfort, beleving, veiligheid, informatie en meer. Volgens Kees Rotteveel is het de verwachting dat via deze enquête zo’n 6600 mensen hun voorkeur en wensen aangeven. Deze input wordt dan verwerkt in het Programma van Eisen.

Bekijk en beluister de presentatie hier >>

* Kees Rotteveel is verkeerskundig adviseur bij gemeente Zaanstad.